Фирми за бързи кредити дерат клиентите си, като събират редица такси и неустойки извън официално обявената лихва. Една от най-често използваните практики от фирми за бързи кредити е налагането на неустойка, ако клиентът не осигури поръчител по кредита в срок от три дни след подписване на договора, обясни за „Труд news” адвокат Десислава Филипова.
Но условията, на които трябва да отговаря поръчителя, често са неизпълними. Например дълго време да е работил на трудов договор, да взима заплата над седем пъти минималната заплата. Ако човекът има такъв приятел, който би гарантирал за него, би се обърнал за заем към банка. Драгата възможност, която дават фирмите за бързи кредити, е вместо поръчител да бъде осигурена банкова гаранция. Но за да получи клиент банкова гаранция, трябва или да даде обезпечение, често в размера на самата гаранция, или да е стар клиент на банката.
Тези условия са неизпълними за повечето хора, които взимат бързи заеми. Още при подписване на договора на клиента дават погасителен план за сроковете, в които трябва да бъдат правени вноски по кредита, и в него е включена неустойката за неосигуряване на поръчител, каза адвокат Филипова. Това означава, че фирмата за бързи заеми знае, че такъв поръчител няма да бъде намерен. Когато банка дава кредит първо иска клиентът да осигури поръчител, проверява финансовото му състояние. Докато при фирмите за бързи заеми искат поръчител три дни след подписване на договора. Често не правят и оценка на възможността човек да върне заема си. Имам случай с човек, който е взел 40 бързи заема, каза адвокат Филипова.
Друга типична практика за фирми за бързи кредити е използването на външно дружество за гарант, на което длъжникът плаща възнаграждение. Длъжникът плаща това възнаграждение дори изрядно да връща заема си. Но ако не може да върне парите, дружеството гарант започва да събира дълга от името на фирмата за бързи заеми. А всъщност дружеството гарант често е на собственика на фирмата за бързи кредити.
Третата честа практика на фирми за бързи кредити е да събират такса за допълнителен пакет услуги, каза адвокат Десислава Филипова. Тези услуги са например възможност за плащане в офиса, преференциално обслужване в офиса, каквото и да значи това, допълни тя.
Всички тези трикове фирмите правят, за да заобиколят закона. Законът за потребителския кредит слага таван на цената на бързите кредити – така наречения годишен процент на разходите. За да заобиколят това изискване фирми за бързи заеми слагат допълнителни неустойки, такси за допълнителни услуги и възнаграждение към външна фирма.
Съдебната практика в делата на длъжници срещу фирми за бързи кредити е противоречива, обясни адвокат Десислава Филипова. В някои случаи съдът решава, че договорът за бърз заем е нищожен, в него има толкова нередности, че не поражда никакви права и задължения. В тези случаи длъжникът трябва да върне само това, което е получил.
В други случаи съдът отменя само неравноправните клаузи от договора за бърз кредит. Например отменя таксата за допълнителни услуги или неустойката за липса на поръчител. В тези случаи длъжникът трябва да върне заема с дължимите лихви, но не плаща допълнителните такси. Често след решение на съда на кредитополучателите връщат пари, които вече са платили на фирмата за бързи кредити.
Сред другите такси, които някои фирми за бързи заеми събират, например е такса за извънсъдебно събиране, което означава такса за посещение вкъщи. Често при събирането на бързи заеми използват натиск. Мъже с вид на мутри ходят в дома на длъжника, свързват се с работодателя, каза адвокат Десислава Филипова. Звънят на съседите, обясняват на работодателя какъв човек работи при него. Понякога лепят съобщения за дълга на работното място или пред дома на длъжника. В резултат най-често хората намират пари и плащат.
Но цената на бързите кредити е толкова висока, че един, който съвестно плаща, покрива двама, които не могат да върнат парите. Чрез различните такси около 2-3 пъти нараства дългът още преди клиентът на фирма за бързи заеми да подпише договора, каза омбудсманът Диана Ковачева.