Цената на личната карта с чип става 30 лева. Увеличението е 66 на сто и засяга всички пълнолетни българи от 18 до 70-годишна възраст, които досега са плащали по 18 лева за документа. Най-силен е шоковият удар за хората между 58 и 70-годишна възраст, които по сегашните правила плащат само 11 лева, за тях цената става почти тройна. Не са подминати и хората с трайно намалена работоспособност – в момента те си вадят лична карта срещу 2 лева, а вече ще плащат с левче повече.
Промените в Тарифа №4 за таксите, които се събират в системата на МВР, са разписани от правителството в оставка на Николай Денков и предложени за обществено обсъждане до 13 май. Официално поскъпването се обяснява с издаването на нов тип документи за самоличност, които съответстват на европейските изисквания личните карти да са с чип, съдържащ биометрични данни. България трябваше да въведе регламента още през 2019 г., но се забави драстично и само заради пандемията от COVID-19 чиновническата немарливост в нашенското МВР остана ненаказана от Брюксел.
Почти двойно увеличение на цената се предлага и за личните карти на непълнолетните. В момента децата от 14 до 18 годишна възраст си вадят този документ срещу 13 лева, а занапред той ще им струва 21 лева. Тарифа №4 обаче позволява на младежите от 14 до 16 г. да си вадят безплатно първата лична карта, включително с бърза (за 3 дни) или експресна (за 1 ден) услуга. И сега те плащат такси само, ако документът им е изгубен, унищожен или откраднат. От такси са освободени и всички български граждани, навършили 70 години.
Въпреки повишението на цените на личните карти, остават в сила правилата за двойна цена при бърза услуга и петорна – при експресна.
Така един младеж до 18–годишна възраст трябва да плати 42 лева, за да си извади лична карта за 3 дни, или 105 лева – за един ден. Хората от 18 до 70 години трябва да дадат 60 лева при бърза и 150 лева – при експресна поръчка.
В проекта за промени на Тарифа №4 се предлага още изваждането на лична карта на постоянно пребиваващ у нас гражданин на ЕС също от 18 да стане 30 лева, независимо от възрастта му. Единственото намаление е в парите, които трябва да плащат чужденците за разрешително за оставане на наша територия – от 45 лева сега, предложението е документът да се вади за 40 лв.
Засега не се предлагат промени в тарифата за шофьорските книжки, които остават по 25 лева. В сила остават и цените на международните паспорти, които имат чип от 2010 г. и струват 40 лева за хората от 14 до 58 години, 20 лева от 58 до 70 години и 10 лева за над 70-годишните.
Бързат с новите карти за края на май
„Труд news” научи, че се бърза издаването на лични карти с чип да започне от последните дни на май, или от началото на юни, докато международните паспорти ще останат по стария образец, докато заработи изцяло новата централизирана система. Тя се бави вече пета година, с течение на времето се трупа инфлация, вдигат се заплати, поскъпва техника и материали, които са били договорени на много по-ниски цени в далечните 2018-2019 г.
Тогава е възможно да бъдат обявени и нови цени за новия тип паспорти. За цената на шофьорската книжка също няма да има промени, поне докато следващият Европейски парламент не довърши приемането на общ документ за всички водачи от ЕС.
Отпада издаването на безсрочни лични карти
Кабинетът предлага и промени в Правилника за издаване на българските лични документи. Предвидено е отпадането на издаването на безсрочни лични карти, които в момента получават българите над 58 години. Предлага се те вече да вадят документи със срок 10 години, до навършването на 70 години. После ще ги сменят по свое желание с лични карти със срок от 30 години. Подобен изменения в Закона за българските лични документи бяха внесени от депутати от ГЕРБ-СДС в средата на февруари т. г. По-късно законопроектът бе изтеглен.
В мотивите за промените е посочено, че отпадането на безсрочни лични карти е заради регламент на ЕС, който се прилага в държавите членки от 2 август 2021 г. и в него не е предвидена такава възможност. В чл. 4 на Регламента е регламентирано, че личните карти са с максимален срок на валидност 10 години. В същата разпоредба е предвидено, че държавите членки могат да предвидят по-дълъг срок на валидност за лични карти, издавани на лица на възраст 70 и повече години.
В промените се предвижда и при подаване на заявление за издаване и подмяна на шофьорска книжка, за да удостовери самоличността си, освен лична карта, временна карта за самоличност или паспорт, заявителят ще може да представя и старата си книжка. Мотивът е, че тя е български личен документ, който удостоверява правоспособността за управление на МПС, а за български граждани – и самоличността на територията на Република България, чрез съдържащите се в него данни.
Снабдени са с чип с важна информация
Новите лични карти ще са с чип и биометрични данни по модела на международните паспорти. С биометричните данни в личните карти българските граждани ще могат по-лесно да преминават граничните пунктове – през обособените машини, които разчитат автоматично данните от документа. Новите лични карти ще имат и допълнителна защита от фалшификация, като например метализирана снимка на гърба на документа. Очаква се заедно с издаването на новите лични карти, биометричните и други дигитализирани данни за гражданите да се добавят и в мобилно приложение.
Биометрични идентификатори представляват лични данни, получени в резултат на специфична техническа обработка, свързана с физическите, физиологичните или поведенческите характеристики на даден човек. Тази информация позволява лесното извършване на уникалната идентификация на това лице – например изображения на лицето или данни за пръстови отпечатъци. На чипа има и стандартната за документи информация – име, адрес, националност, пол и кога изтича документът. Има и дигитална версия на снимката на документа.
Установено е, че биометричните данни в личните карти не могат да се използват за „следене” на хората, тъй като чиповете, които се вграждат, не позволяват да бъдат разчетени от далечно разстояние.
Очаква се обща шофьорска книжка за ЕС към 2027 г.
Три пакета от правила, свързани с единната шофьорска книжка за страните от ЕС, бяха приети на първо четене от този състав на Европейския парламент. Те остават за второ четене на бъдещия състав от евродепутати, които ще избираме на 9 юни. Очаква се европейската книжка да стане факт към 2027 г. и дотогава вероятно няма да има големи промени при издаването й в България.
Целта на проекта е всички шофьори от страните от ЕС да имат един и същи документ, а не всяка от 27-те страни да издава свой тип книжка. Освен това тази книжка ще е цифрова и достъпна от мобилен телефон, като всеки полицай ще може да провери дали е валидна независимо в коя страна от Евросъюза се намира. Вече е гласуван и проектосписък с тежките нарушения, за които ще се взема книжката, като забраната за шофиране ще важи за цялата територия на ЕС. Сред тях са управлението на автомобил след употреба на алкохол и дрога, карането без валидна книжка или със скорост над 50 км/ч от разрешената, като и на водач, предизвикал инциденти, довели до смърт или телесни повреди.
Прието бе също шофьорските книжки за водачи на автомобили и мотори да важат 15 години, а за притежателите на категории за управление на камиони и автобуси – 5 години. Така професионалните шофьори ще трябва да ходят 3 пъти по-често на медицински прегледи от колегите си любители. В същото време заради недостига на водачи в ЕС, младежи на 18 години ще могат да получават книжка, с която да карат камион или автобус до 16 пътници.
Засега не са приети предложенията книжките на хората над 70-годишна възраст да важат само 5 години, защото се смята, че това изискване е дискриминационно и създава пречки за пенсионерите. Отхвърлени са и част от по-строгите изисквания към водачите със стаж до 2 години. За тях само ще има по-големи наказания за алкохол и дрога или при опасно шофиране.
МВР плати над 81 млн. лв. повече за бъдещите документи
От МВР сключват договора за новата система лични документи с германския консорциум „Мюлбауер Ай Ди Сървисиз” през декември 2022 г. Иначе същата фирма през 2019 г. печели обществената поръчка, обявено година по-рано.
Договорът е 10-годишен на стойност 252 950 000 лв. без ДДС. В него се включва и изграждане на изцяло нова сграда на Център за персонализация, където ще пристигат и ще се обработват заявките от цялата страна и от чужбина и ще се издават новите лични карти, паспорти и шофьорски книжки. Отделно ще бъде напълно обновена сграда на МВР между „Лъвов мост” и Централна гара-София, в която ще бъде отворен Център за обществено записване. Там всеки гражданин, независимо от коя част на страната живее, ще може да подаде заявление за издаване на личен документ, без да е необходимо да ходи в паспортната служба към РПУ-то по местоживеене.
Само около 6 месеца след сключване на договора и 2 дни преди да напусне поста си на 2 юни 2023 г. служебният вътрешен министър Иван Демерджиев подписва допълнително споразумение към него, по силата на което трябва да бъдат платени допълнително 81 490 000 лева бюджетни средства за индексация по искане на фирмата изпълнител заради икономически и международни фактори. На това допълнителното споразумение са направени две проверки от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), като едната от тях е посочила, че то е сключено в нарушение на Закона за обществените поръчки. Трима директори от служби в МВР също са дали становища, че не е имало необходимост от увеличение на цените.
През август 2023 г. от МВР подават сигнал до Софийска градска прокуратура, която започва проверка и всъщност едната от двете ревизии на АДФИ е направена по разпореждане на наблюдаващия прокурор. Когато получава резултатите от нея, през януари тази година той образува досъдебно производство за безстопанственост. Но към момента срещу Демерджиев няма повдигнато обвинение.
Когато фактите станаха известни, бившият служебен министър се оправда с това, че не той е започнал обществената поръчка през август 2018 г. и няма никаква вина за забавянето ѝ от 5 години заради съдебни процедури.
„С оглед на широката времева рамка са налице предпоставки за изменение на някои параметри. В индексирания договор са предвидени и допълнителни дейности за изпълнение от страна на фирмата, за които е възникнала необходимост, в рамките на допустимото от закона. Индексацията е подписана след съгласуване с Агенцията по обществени поръчки”, каза тогава Иван Демерджиев.
Въпреки тези правни спорове забавянията с издаването на български лични документи от ново поколение продължава и не е изключено да се стига до нови индексации. Според запознати все още не е започнал строежът на сградата на Центъра за персонализация, като има проблеми с изваждането на разрешителни за инфраструктурата – кабели, канали и водопровод, връзки с електрозахранване и трафопостове и т.н. Най-вероятно издаването на личните карти към края на май ще започне първо в сградата на Центъра по обществено записване край Централна гара, когато там приключат всички ремонти.