Надежда всяка тука оставете… Изчезналата подводница „Титан“ свърши запаса си от кислород, предвиден само за 4 дни. Това означава, че срокът за откриване и спасяване на петимата души вътре вече е изтекъл.
Специалисти подчертават, че това не е точно изчисление и срокът може да бъде удължен, ако хората на борда са предприели мерки, за да запазят кислорода възможно по-дълго, съобщава БТА.
Батискафът „Титан“ изчезна на 18 юни. На борда му се намират 5 души – Хамиш Хардинг, Пол-Анри Наргеолет, Шахзада Дауд и неговият син Сюлеман. В експедицията участва и създателят на батискафа Стоктън Ръш. Общото състояние на пътниците се оценява на 10 милиарда долара. Цената едно място в малката подводница е 250 000 долара.
„Корпусът на подводницата сигурно е непокътнат, но тя няма ток. Ако електрическите системи на борда действаха, то „Титан“ би изпуснал баласта си и щеше да изплува на повърхността. Това обаче не е станало„, заявява дълбоководният инженер Рон Алъм пред в. „Гардиън“. Тай стана известен като създателя на батискафа, с който режисьорът Джеймс Камерън достигна най-дълбоката точка на Земята.
По думите на Алъм шансовете за оцеляване на пътниците намаляват не само от ограничените запаси кислород, но и заради температурата.
„Ако пътниците са в полунаводнен корпус, то те ще изпаднат в хипотермия“, казва Алъм. Температурата на водите около Титаник е близка до нула.
„Трябва да контролирате своя кислороден поток. Трябва да премахнете въглеродния диоксид и трябва да премахнете водните пари. Това са трите неща за вътрешната среда, които трябва да контролирате. Четвъртото нещо е температурата… температурата на водата там долу е от 0 до 1°C„, казва доктор Глен Сингълман.
Още кораби и други плавателни съдове са изпратени на мястото, където подводницата изчезнала, а бреговата охрана на САЩ каза днес, че подводен робот, спуснат от канадски кораб, е стигнал океанското дъно и е започнал да издирва „Титан“.
Американските власти се надяват, че подводни звуци, които бяха чути, може да помогнат за ограничаване на площта на издирването, чийто обхват е два пъти по-голям от тази на щата Кънектикът и във води с дълбочина 4 километра.
Франция също е предоставила робот, а в операцията се включи и Великобритания.
Стоктън Ръш бе известен с критиките си към „твърде прекомерните и сурови мерки за безопасност„, наложени на американската подводна индустрия, пише NY Post.
По думите му те оскъпявали проектите и спирали иновациите.
Брайън Кемпър от Marine Technology Society предупреждава преди 5 години, че батискафът на Ръш може да претърпи „катастрофален инцидент“. Той дори подписва предупредителното писмо към компанията му OceanGate.
„Неуспехът ви може да повлияе изключително негативно на всички останали подводни начинания„, гласи предупреждението от 2018 година.
По думите на Кемпър частната компания е успяла да избегне регулациите на индустрията, като се разположи в международни води, където правилата на САЩ не се прилагат.
Дейвид Локридж, бивш директор на морските операции на OceanGate, също се опитва да предупреди компанията за липсата на тестове.
Когато Локридж повдигнал въпроса пред Ръш, последвало незабавно уволнение.
„Пътниците, които плащат, няма да знаят и няма да бъдат информирани за този експериментален дизайн, липсата на безразрушителен тест на корпуса или че в подводницата са използвани опасни запалими материали„, заявява Локридж през 2018 г.
Междувременно, за да спести пари Ръш оборудвал батискафа с джойстик за управление от геймърска конзола. По думите на милиардера, това не само спестявало време и пари, но правело контролирането по силите на 16-годишен.
„Знаете ли, в един момент безопасността просто е чиста загуба. Искам да кажа, че ако просто искате да сте в безопасност, не ставайте от леглото„, заявя Ръш при първото успешно гмуркане на батискафа до останките на Титаник.