Безобразие е това, което се случи с повишаване цените на мобилните оператори, коментира омбудсманът Диана Ковачева пред БНТ. Въз основа на подадени към институциите жалби тя е сезирала и Комисия за защита на конкуренцията. Ковачева обясни, че един орган като Комисия за защита на потребителите/КЗП/, например, не проверя мобилните оператори.
„Темата с мобилните оператори не е безразлична на хората“, посочи омбудсманът. По думите ѝ инфлацията е и за хората, освен за мобилните оператори. „Държавата прави нещо, но то е за мобилните оператори, като им плаща тока, като им дава намаляване на таксите. Държавата помага на мобилните оператори, но не помага на хората по никакъв начин“, категорична е Ковачева.
„Контролните органи трябва да бъдат ефективни, за да видят хората, че именно тях ги подкрепят, а не останалите сектори“, подчерта омбудсманът.
Ковачева посочи още, че жалбите към институцията нарастват, като за миналата година писмените жалби са над 15 000 и над 73 000 души са се обърнали към омбудсмана по телефона или в приемната. Оттам нарастват и препоръките, които са се увеличили с 30%.
Хората се оплакали на омбудсмана от липсата на водни помощи, потребителските жалби, социално-икономическите права, пенсиите, социалните плащания, ТЕЛК решенията, образованието и др.
„Изплащат се инвалидни пенсии, но все още не всички хора са включени в списъците“, напомни Ковачева. При нея са депозирани и жалби за оценяването на хората с увреждания.
Омбудсманът е сезиран и за домашно насилие.
Относно водни помощи за социално слабите хора, Ковачева обясни, че Законът за ВиК предвижда възможност хората да получават водни помощи тогава, когато не могат да си платят водата.
„Интересното е, че макар да има такъв текст в закона, институциите отказват да го прилагат“, отбеляза омбудсманът.
Ковачева допълни, че социалното министерство не смята, че е целесъобразно да се прилага текстът на закона, въпреки запитванията й колко души са получили водни помощи за миналата година. Останалите институции също уверили Ковачева, че нямало нужда се безпокои излишно.
„Не знам какво значи да не се прилага закон по нецелесъобразност“, коментира Ковачева, тъй като редът за получаване на водни помощи се получават по критериите за социално слаби. Тя има жалби от граждани, че не могат да получат водни помощи. Когато цената на водата е над 5 лева, има хора, на които им спират водата и въпреки това не могат да си я платят.
„За миналата година близо 40% водата е поскъпнала“, възмутена е Диана Ковачева. Тя смята, че докато текстът в Закона за ВиК съществува, трябва да бъдат подпомогнати хората с водни помощи.