Измамиха възрастна жена да си купи от презентация масажор и „подаръци“ за 4390 лв. Новината съобщи Габриела Руменова – PR специалист и експерт по потребителски права.
Покана чрез телефонно обаждане уж за масаж отвела старицата на презентация, на която са демонстрирани масажори и след проведена томбола тя и нейната приятелка се оказват печеливши. А какво печелят – възможността да си закупят уреда за масаж „само“ за 4390 лв., тъй като бил с отстъпка и получавали много подаръци към него.
Дамата разказва още, че когато е пристигнала в „студиото“ за „масажа“, не е имало никакви фирмени обозначения, а името на търговеца така и не и било съобщено. Поискали са да си представи личната карта, да разкрие какви доходи получава и да си изключи телефона, а когато е пожелала да се чуе с дъщеря си, са я разубедили с аргументи, че ще е много доволна от покупката си.
„Това ми бяха всичките пари. Останах с 67 лв., взех на заем от приятелка 100 лв., за да си завърша месеца. Много зле се чувствах. Чаках пенсията. Чаках с нетърпение и някой от шефовете да благоволи да разговаря с мен и да го помоля да ми приеме тези неща, да направи компромис.“, казва потърпевшата.
Габриела Руменова посочи, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастните хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви, притесняват се да откажат каквото и да било, дори на непознати хора, дори когато осъзнават, че ще си навредят.
В Закона за защита на потребителите има специален текст, който трябва да осигури по-висока степен на защита на тези уязвими потребители. Той гласи, че е нелоялна търговската практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на ясно установима група от потребители, особено уязвими към търговската практика или към стоката или услугата, за които се отнася търговската практика, поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това.
В студиото на „Преди обед“ Руменова даде три важни съвета. Хората да бъдат много критични към послания за чудодейни свойства на продукти и уреди. Да не се поддават на притискането да купят предлаганата за продажба стока. Да знаят, че в общия случай имат право да се откажат от покупката в 14-дневен срок, с което отпада и договорът им за кредит, ако са сключили такъв. Важно е да имат предвид, че в някои случаи това правило не важи – например за изработени по индивидуални параметри стоки или поради хигиенни съображения, но търговецът трябва да ги е предупредил за това. Ако някой ни се обади по телефона с покана за участие в презентация или друго действие от наша страна, първо трябва да поискаме да се представи и да ни каже откъде разполага с нашите данни.