Трета нулева година се очертава за доизграждането на магистрала „Хемус“ между София и Варна. Държава и строители не могат да се разберат как да продължи строителството. Някои от пътните фирми вече искат да връщат аванси, за да се отърват от спорния обект.
Към момента единствено търговищката фирма „Пътинженерингстрой-Т“ е внесла официално искане за връщане на аванса за изграждането на лот 9 от магистралата, но няма положително становище от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Това стана ясно по време на изслушването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред ресорната парламентарна комисия.
Първоначално той обеща до края на август да внесе в Министерския съвет постановление, с което договорите с „доставчиците на материали и услуги“ (пътните фирми, които строят „Хемус“), да станат договори за подизпълнители с подписването на анекс. Освен това цените трябваше да бъдат индексирани с до 30% (около 600 млн. лева) заради поскъпването на материалите и инфлацията. Целта беше да се ускори строителството на магистралата.
Нищо от обещаното през юли засега не се случва. В четвъртък пред депутатите Андрей Цеков описа нов сценарий. Той обяви, че до края на месеца работна група, трябва да представи доклад по инхаус процедурите и да излезе с предложения как да се продължат договорите.
Два са възможните сценария. Ако подписаните договори с „доставчиците“ отговарят на Закона за обществените поръчки (ЗОП), то тогава може да се мисли за индексация на цените по тях, каза Андрей Цеков.
Ако ЗОП не е приложим, тогава се върви към прекратяване на договорите или поради стопанска непоносимост или поради неизпълнение, посочи Цеков.
Той уточни, че е водил разговори с браншова камара „Пътища“ и фирмите са казали, че няма как да работят на цени от 2018 – 2019 година и настояват за индексация на договорите.
Регионалният министър призна, че по „магистралите почти не се работи“. Ако се работи, се работи бавно, „почти символично“, каза Андрей Цеков.
„Пътинженерингстрой-Т“ иска да връща аванса
„Един изпълнител е заявил готовност да възстанови авансите“, каза регионалният министър пред депутатите.
Това е търговишката фирма „Пътинженерингстрой-Т“ на Григор Иванов. Компанията е внесла официално искане в министерството. От компанията казаха, че към момента нямат отговор на предложението им от МРРБ, но са имали среща.
„Пътинженерингстрой-Т“ има три договора с държавната компания „Автомагистрали“ за доставка на материали и изделия и за ползване на транспортни средства, механизация и оборудване. Те са за два участъка на магистралата и са на обща стойност над 96 млн. лв. От тях авансово са ѝ преведени близо 55 млн. лв., според одита на Сметната палата.
Компанията най-вероятно иска да върне аванса за лот 9, който е в участъка Търговище – Шумен и по него не се работи нищо. За другия участък, който е в района на Плевен/Ловеч (лот 3), има извършени дейности и най-вероятно фирмата е изразходила получения аванс от над 28 млн. лв. От „Пътинженерингстрой-Т“ не пожелаха да конкретизират пред Mediapool каква част от получените аванси искат да възстановят. От МРРБ също не конкретизираха.
Магистрала на трупчета
Строителството на магистрала „Хемус“, която трябва да свърже София с Варна, започва през октомври 1974 г. Първа копка прави тогавашният комунистически лидер Тодор Живков. За 13-тия конгрес на БКП през 1984 г. са пуснати 46 км от гара Яна, край София, до родното му село Правец, който става град. Преди това е пуснат участък между Варна и Девня с дължина от 24 км.
Оттогава строителството ѝ спира и се възобновява, като се строи на малки участъци от двете страни.
За изграждането на липсващите 222 км от магистралата между п.в. „Боаза“ и Шумен на два транша третият кабинет на Бойко Борисов отпусна общо 2.75 млрд. лв. през 2018 и 2019 г. Това стана чрез вътрешно възлагане, т.нар. инхаус, от Агенция „Пътна инфраструктура“ на държавната компания „Автомагистрали“, която получи аванс от над 1.1 млрд. лв. (около 40% от договорите).
Тъй като „Автомагистрали“ трябваше сама да изгради магистралата, но нямаше нито техника, нито работници, се измисли схемата с доставчиците на материали, техника и услуги. Така бяха подписани десетки договори с различни фирми. Целта беше магистрала „Хемус“ да е готова до края на 2024 г., според обещанията на тогавашния премиер Бойко Борисов.
През 2021 г. той падна от власт и строителството ѝ спря, след като служебният кабинет на Стефан Янев обяви инхаус възлагането за порочно, а два от участъците (лот 4 и 5) за незаконно строителство. Отделно МВР започна разследване за източени аванси и принуди прокуратурата да образува дело, по което не е ясно какво се случва.
Оттогава четири служебни и два редовни кабинета не могат да вземат решение как да продължи доизграждането на „Хемус“. Намирането на формулата, от която всички да са доволни, се оказва въпрос за милиарди.