ЕП скочи на Lidl, Coca-Cola и Samsung в България заради… Кремъл

0

Големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola, Samsung и L’Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, поискаха депутати от Европейския парламент с писмо до компаниите, предаде POLITICO.

Петнадесетте марки трябва „стриктно да преразгледат своите рекламни политики, за да гарантират, че разходите не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация“, се казва в писмото, изпратено в четвъртък от 16 евродепутати – десни, социалисти, либерали и от Зелените.

Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L’Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.

Служители на ЕС и експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота за европейските избори през юни.

Балканската инициатива за свободни медии – базираната в Брюксел неправителствена организация, която стои зад този ход – съобщи през 2023 г., че световни марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.

TV Pink и TV Happy – две от най-популярните телевизии в Сърбия, които разчитат в голяма степен на приходите от реклама от международни компании – са предавали неверни твърдения, че самата Русия е била „подложена на агресия от дълго време“ и „е била принудена“ да проведе „специална военна операция“ в Украйна – евфемизъм, измислен от Москва, за да обозначи пълномащабното си нахлуване в страната.

„Рекламодателите не поставят сами реклами в интернет, технологичните компании го правят за тях. За съжаление, това води до информационен безпорядък“, обясни Клеър Ейткън, главен изпълнителен директор на базираната в САЩ организация с нестопанска цел Check My Ads, която помогна за изготвянето на доклада.

„Точно сега рекламодателите трябва редовно да проверяват рекламите си за този проблем. И тъй като финансирането на пропагандата и омразата е вредно за всички нас, всички трябва да изискваме по-прозрачна рекламна система“, каза тя.

Не става въпрос само за пари, се казва в писмото на законодателите. Репутацията и властта на тези марки „по невнимание придават на [тези медии] легитимност, което засилва разпространението и въздействието на дезинформацията“.

Оставете отговор

Вашият e-mail няма да се показва.