Данъците за старите автомобили ще бъдат увеличени. В страната ни ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове. Това е записано в проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата, който е подготвен от последния редовен кабинет с премиер Николай Денков и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.
Вестник “Труд news” вече писа, че в разработения от Министерството на иновациите проект на Закон за насърчаване на електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъците за старите автомобили с до 78 на сто. С мотива така да бъде ограничено използването на стари коли. Реално обаче вдигането на данъците ще има обратен ефект. Хората карат стари коли, не защото ги предпочитат, а защото нямат пари за покупката на нови. При евентуално увеличение на данъците, хората ще купуват още по-стари коли, за да платят по-ниска цена и така да им останат пари за плащане на данъците.
В проект на Интегриран план в областта на енергетиката и климата са посочени още редица възможни мерки за насърчаване навлизането на електрически превозни средства. Например въвеждане на таван на емисиите вредни газове не само при първоначална регистрация на превозни средства, а и при последваща продажба/регистрация на автомобили. Така най-старите автомобили няма да може да бъдат регистрирани и продавани в страната. Друга възможна мярка е въвеждане на зони за достъп (особено в централните градски части) само с енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии на вредни газове. През изминалата зима в София вече действаше забрана за влизане в центъра на града на най-старите дизелови автомобили. Като е предвидено с годините правилата за достъп до центъра на столицата през зимните месеци да бъдат затегнати.
Другите възможни мерки включват предоставяне на директни субсидии за покупка на нови превозни средства с нулеви емисии, тоест на електромобили, които да бъдат валидни само за ограничено време или за покупката на определен брой автомобили, тоест до достигане на минимален брой такива превозни средства. Има и идея за данъчни облекчения за покупка и използване на превозни средства с нулеви емисии, които също да бъдат в сила за ограничено време или до регистриране в страната на определен брой електрически превозни средства. Друга възможна промяна е осигуряване на достъп на електромобилите до бус лентите. Има идея да бъде насърчено и предлагането на превозни средства с нулеви емисии за съвместно използване от гражданите.
В България все повече се разпространяват споделените услуги за мобилност. В Интегрирания план в областта на енергетиката и климата е записано, че развитието на тези услуги може напълно да промени модела на притежание и използване на превозното средство, от притежаване на продукт (автомобил) до използване на услуга (мобилност). Тоест ще бъде насърчено хората да не купуват коли, а да използват под наел електромобили, когато са им необходими. В документа, изпратен в Европейската комисия, е посочено, че възможност за наемане на електрически автомобили вече има в София и Пловдив. В специално приложение хората могат да видят както зоните, в които електрически автомобил може да бъде нает и освободен, така и всички свободни да бъдат наети около 1000 електрически коли. В България се развиват и услуги за споделяне на велосипеди и е-скутери, пише в Интегрирания план в областта на енергетиката и климата.
Общините пускат градски транспорт на водород
В редица общини в страната ще има градски транспорт на водород, става ясно от проекта за Интегриран план в областта на енергетиката и климата на България. В документа е посочено, че трябва да бъде увеличен делът на превозните средства с водородни горивни клетки и да бъде внедрена инфраструктура за презареждане с водород. Наличието на инфраструктура за презареждане е критична необходимост за стартиране на транспорта с водород в България.
В момента България няма производство на водород и инфраструктура за водородни зарядни станции. Затова ще бъдат направени промени, с цел повишаване на ефективността и намаляване на разходите при изграждане на станции за зареждане на превозни средства на водород. Предвижда се първите зарядни станции да произвеждат водород на място чрез възобновяема електролиза, пише в документа, изпратен в Европейската комисия.
Въвеждането на водороден електротранспорт се предвижда да започне от градския автобусен транспорт, за който отговарят общините. Този подход е по-рентабилен поради възможността за пускане на голям брой транспортни средства и изграждане на инфраструктура за зареждане, която регулярно ще бъде използвана. Към момента в България четири общини проявяват интерес към въвеждането на водороден автобусен транспорт: София, Стара Загора, Бургас и Русе. Друга ниша за водородния транспорт, която ще се развива силно, е международният товарен транспорт, където България има силна позиция, пише в документа. Това ще наложи осигуряване на съответната национална инфраструктура и изграждане на зарядни станции по магистралите.
Ще бъде стимулиран и преходът на таксиметровите компании и обществените превозвачи към използване на автомобили с нулеви емисии на вредни газове, тоест на електромобили. Към 1 декември 2023 г. броят на електрическите превозни средства се е увеличил с 65% за година от 8791 на 14 517, а хибридните превозни средства са нараснали с 52% от 30 774 на 46 779. Общините трябва да разработят свои инвестиционни програми за електрически транспорт, пише в проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата.
Учат ни да шофираме по-икономично
Шофьорите ще бъдат обучавани на икономично шофиране. Това ще бъде част от мерките за повишаване на енергийната ефективност в транспортния сектор, пише в проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата на България. Министерството на транспорта и съобщенията ще насърчава и улеснява специфични обучения на водачи за подобряване на икономичното шофиране. Тези курсове ще включват модул за управление, който, въз основа на изискванията за безопасност, включва теми за увеличаване на способността за оптимизиране на разхода на гориво чрез ефективно шофиране, пише в документа, изпратен в Европейската комисия.
В момента курсовете на кандидатите за шофьорска книжка не включват насоки за икономично шофиране. Някои инструктори дават съвети какво може да бъде направено, за да бъде намален разходът на гориво, но това по-скоро е бонус в шофьорския курс, а не стандарт в обучението.
Сред другите мерки за подобряване на енергийната ефективност в транспорта е увеличаване дела на обществения електрически транспорт. Тук влизат и подобряване на железопътната инфраструктура и обновяване на влаковете.
Предвидени са и мерки за увеличаване на дела на електрическите и хибридните превозни средства. За да стане това е необходимо да бъде подобрена инфраструктурата за зареждане на електрически и хибридни превозни средства. В момента зарядните станции за автомобили се управляват главно от частни инвеститори, пише в документа, изпратен в Европейската комисия. В страната има 15 фирми, които управляват зарядни станции, а към началото на декември 2023 г. е имало 1586 зарядни станции.
Въвеждат правила за транспортна бедност
Да бъдат изготвени правила за определяне на транспортна бедност, препоръчва Европейската комисия на България по повод проекта на Интегриран план в областта на енергетиката и климата. Европейската комисия (ЕК) вече е решила сухопътните преводни средства и сградите да бъдат включени в схемата за търговия с вредни емисии. Както “Труд news” вече писа, плановете на ЕК са да започнем да плащаме за вредните емисии от автомобилите от началото на 2027 г., което ще доведе до поскъпване на бензина и дизела с около 50-80 ст. за литър. По този начин, чрез изкуствено повишение на цените на горивата, от Европейската комисия искат да принудят хората да заменят автомобилите си с двигатели с вътрешно горене с електромобили.
Поскъпването на горивата ще удари по джоба всички, които карат автомобил на бензин или дизел и нямат пари, за да купят кола на ток. Затова от ЕК искат да бъде изготвена оценка за въздействието от включването на горивата в схемата за търговия с вредни емисии върху най-уязвимите хора от обществото. Определянето на транспортна бедност означава, че за най-бедните може да има някакви помощи, за да може да се придвижват. Но за работещите хора, дори да са с ниски заплати, помощи няма да има и те сами ще трябва да плащат от оскъдните си доходи изкуствено повишените цени на бензина и дизела.
От ЕК настояват в Интегрирания план в областта на енергетиката и климата да бъде разписан ясен график за постепенно спиране на използването на въглища. От ЕК искат България да представи допълнителна информация за това как ще ускори внедряването на възобновяеми енергийни източници и как постепенно ще бъдат премахнати изкопаемите горива в сектора на отоплението и охлаждането и как в централното отопление в градовете ще бъде използвана геотермална енергия.
Изграждат водородна връзка с Гърция
“Булгартрансгаз” разработва проект за изграждане на водородна връзка между България и Гърция, става ясно от Интегрирания план в областта на енергетиката и климата. Проектът ще осигури транспортен маршрут за пренос на водород от Югоизточна до Централна Европа, както от вътрешно производство, така и от внос.
Проектът предвижда изграждане на тръбопровод за транспортиране на водород с дължина около 250 км и две компресорни станции. Изпълнението на проекта ще осигури двупосочен трансграничен капацитет за пренос на водород между България и Гърция в нова точка за свързване в района на Кулата/Сидирокастро. Като следваща стъпка се предвижда да продължи разширяването на тръбопровода както в рамките на България, така и до трансгранични точки за връзка със съседни страни.
Проектът ще се развива в северна и източна посока и по този начин ще осигури допълнителна трансгранична свързаност с Румъния и страните от региона.