Нова стратегия за развитие на Пловдивския панаир предвижда там да се провеждат световни икономически форуми, онлайн събития и платформи, фестивали, обучения, както и стартъп събития.
Концепцията е изготвена в Министерство на икономиката и предстои да бъде оповестена. Тя предвижда да се стабилизират и подобрят финансовите показатели на дружеството, за да върне рухналия през последното десетилетие международен престиж на панаира. Ще се преформатира управленската структура, а сградите ще бъдат вписани в списъка на недвижимите културни ценности. Така ще се стопират изкушенията на мястото му да изникнат жилищни или търговски комплекси.
Още в началото на миналото лято министърът на икономиката Богдан Богданов даде ясен знак, че държавата ще си върне главната роля в Пловдивския панаир, за да стопира опитите на бизнесмена Георги Гергов да овладее целия контрол там, Тогава общината във Варна по времето на кмета Иван Портних прехвърли акциите в дружеството на компанията на Гергов “Пълдин туристинвест”, а пловдивската община или не успя,или не поиска да спре това. На практика така бизнесменът увеличи дела си в панаира, и от 50.3% получи контрол над 79.3% от акциите.
До дни министърът и новият кмет на Варна Благомир Коцев сядат на една маса, за да обмислят най-бързата стратегия как държавата може ди си върне влиянието в панаира в Пловдив.
За контрола над международния изложбен център от години се водят спорове. През 2023 г. Богданов започна пореден опит за съживяването на дружеството, но затова държавата трябва да запази собствеността си в него. През сега миналата седмица се включи Благомир Коцев, който заяви, че акциите от Пловдивския панаир трябва да бъдат върнати на държавата.
Радвам се, че имаме единомислие с Благомир Коцев. Ще направим срещи с него, ако е необходимо и с представители на общинския съвет във Варна, коментира Богданов и допълни, че министерството на икономиката трябва да влезе в ролята си на акционер в Пловдивския панаир, за да се развива и върне нивото, на което е бил.
В началото на юни Богданов разпореди да се направи пълен правен анализ по казуса, а по-късно Министерският съвет му възложи да извърши всички възможни действия в защита на държавния интерес. Така в средата на юли беше предявен иск за признаване на собствеността на държавата върху акциите. Наложен бе и запор и се спря вписването на апорта на акциите на Варна от панаира във фирма на Георги Гергов.
Делото по двата иска на Богданов ще се разглежда в Софийския градски съд на 1 март.
Единият е срещу община Варна и “Международен панаир Пловдив” АД за признаване, че държавата е собственик на 16 314 400 акции от панаира. Вторият иск е срещу община Варна и дружеството на Гергов “Пълдин Туринвест” АД за нищожността на апортирането на същите акции.
В случай, че съдът уважи предявените от държавата искове, тя ще бъде призната за собственик акциите, а внасянето им от община Варна като апорт в “Пълдин Туринвест” на олигарха Георги Гергов ще бъде е нищожно.
Коцев няма възможност да върне акциите на панаира на държавата заради съдебните дела и наложения запор. А и за развалянето на апорта ще е необходимо и мнозинство от поне 26 гласа в разпокъсания общински съвет на морската столица.
И докато споровете в съда продължават, резултатите на панаира се влошават. Въпреки че е два пъти по-голям от Солунския и с две десетилетия по-стар, изложбеният център у нас привлича 7 пъти по-малко изложители и 14 пъти по-малко посетители.
Заради пандемията показателите за 2022 г., които са последните официални, обявени в Търговския регистър, са по-слаби. Например, на международното земеделско изложение през март 2022 г. директните участници са намалели на 210, а са били 341 през 2019 г. На техническия панаир през септември 2022 г. 11 са държавите изложители, докато 3 години преди това броят им е бил 24. Компаниите участници за този същия период са се сринали от 268 до 83. За 2022 г. панаирът има загуба от над 1 млн. лв.
Затова и икономическото министерство в новата стратегия за Пловдивския панаир цели да се повишат приходите и да се увеличи популярността му. Целта на държавата е Пловдив да е мястото, където да се изграждат ключови партньорства и те да водят до съвместни проекти и иновации в индустрията, за да се популяризира имиджът на България.