Политиците загробиха пътищата, мрем като мухи

0

Политиците загробиха пътищата на България и ги направиха опасни след две години нехайство и поредица от отменени търгове. Всички в публичното пространство прехвърлят вината за инцидентите на пътя върху строителните компании, които дори и да имат своята вина, няма как да свършат работа, която нито им е поръчана, нито впоследствие ще им бъде платена.

Пътните драми реално започнаха по време на служебното правителство на Стефан Янев, назначено от президента Радев. Тогавашният регионален министър Виолета Комитова спря съществуващите контракти за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища през юни 2021 г., тъй като били скъпи и със срок на действие от пет години.

И започна истинската сага със задънените проекти както за ремонт на пътища, включително и за просто кърпене на дупки, така и за изграждане на нови магистрални отсечки. След спирането на контрактите първоначално бе удължен спешно срокът им, след като пътните фирми се съгласиха да работят временно на старите цени, въпреки че инфлацията отдавна ги бе направила неизгодни, стига да им платят за вече извършените дейности.

След два опита се оказа, че новите конкурси под ръководството на Комитова няма как да бъдат проведени, впоследствие се наложи сключване на контракти само за зимно поддържане. Първо Комитова обяви нови поръчки на обща стойност 81 млн. лв. през август 2021 г., но само няколко седмици след това те бяха прекратени.

Причината – само една фирма внесе оферти, тъй като от бизнеса бяха категорични, че предложените условия по конкурсите не са подходящи и никой не прояви интерес към тях. Впоследствие Комитова обяви нова поръчка – само за почистване на снега през зимните месеци на 2021 г. до април 2022 г. Цената им бе 82 милиона лева.

Строителният министър Гроздан Караджов от кабинета “Петков” обяви процедура за нови търгове на обща стойност 2,3 млрд. лв. за срок от три години, като в тях освен кърпене на дупки и ремонти се включваше и зимно поддържане. Впоследствие кабинетът “Петков” спря поръчката, като тогавашният зам.-финансов министър Андрей Цеков и настоящ регионален такъв обяви, че в поръчката имало нарушения. Скандалът бе една от причините за разпадане на коалицията и краха на правителството на Кирил Петков. Още тогава злите езици говореха, че Караджов е искал да проведе честен конкурс, без да се съобрази с делението на “наши” и “ваши” и това му е изяло главата.

Следващият служебен министър Иван Шишков в кабинетите “Донев 1” и “Донев 2”. отново обяви процедура за текущ ремонт и поддръжка на пътища, като сумата отново бе набъбнала. Този път до 3,7 млрд. лв. отново за срок от три години.

През юли 2023 г. новото ръководство на пътната агенция, назначено от настоящия министър Андрей Цеков за пореден път прекрати обявените търгове, повечето от които вече бяха с избрани изпълнители и пред финазилизане. Интересен бе фактът, че бе направено едно изключение – само за договора за област Велико Търново, част от общата поръчка за Северен централен район. Тя е спечелена от “Пътни строежи Велико Търново”.

Защо единствено за тази фирма бе направено изключение да работи по вече прекратените търгове не стана ясно. Още повече, че от пътната агенция посочиха като причина за прекратяване на обществените поръчки наличието на “ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства”. Защо във Велико Търново при същия договор няма риск, от ведомството не обясниха, само посочиха, че причината е, че контрактът бил сключен преди 6 юни 2023 г.

Ръководството назначено от настоящия министър Андрей Цеков за пореден път обяви нови конкурси за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища. Този път вместо за срок от три години поръчките са за 18 месеца или година и половина. Затова и цената е по-ниска – общо 850 млн. лв. без ДДС или над 1 милиард с ДДС. Срокът за подаване на оферти е 7 септември, а критерий най-ниската предложена цена. Веднага министърът бе нападнат, че с условията по новите търгове се изключва възможността да участват малки компании заради изискванията за поддържан обем километри през последните три години.

Така две години без основни контакти за пътища републиканските шосета и съоръженията по тях се рушат, а битката не е нито за по-изгодно, нито за по-качествено строителство, а за това политиците да изпълнят собствените си амбиции и цели, категорични са експерти от пътния сектор.

Оставете отговор

Вашият e-mail няма да се показва.